måndag 2 juli 2012

Våra lärares inkomst

I helgen har nyheten om att våra lärare har sämre betalt än sina kollegor i Europa lockat läsare i media. Nyheten grundar sig på en jämförelse som Lärarnas Riksförbund presenterat.

Att lärarnas riksförbund kikar på sådana siffror är såklart en del i deras insamling av motiveringar till att svenska lärares löner måste upp, men jag förstår inte hur den kunnat bli en rapport i svenska medier. Om lönen går att jämföra rakt av så kan man kanske förutsätta att andra villkor också är de samma. Att arbetssituationen ser lika ut, att prestationerna är de samma, att eleverna i de länder som jämförs visar upp samma studieresultat.

Som läsare är det lätt att tolka informationen som om andra yrkeskategorier påvisar en annan statistik, att det är just lärarna i Sverige som får mindre i lönekuvertet. I den jämförelse som gjorts, har någon hänsyn tagits till andra anställningsvillkor, villkor för semester, ersättningar vid sjukdom, pensionsvillkor osv.

Visst är det upp till läsaren att kritiskt granska de nyheter vi läser och ifrågasätta dom, men media har ändå ett stort ansvar i vad de skriver. Jämförelser är sällan enkla och när det kommer till inkomster i olika länder så har vi väl alla det gemensamt, att hur mycket pengar som går åt för att leva är av betydelse hur mycket pengar som finns kvar när räkningarna är betalda. Min svenska lön räcker förmodligen olika långt beroende av var i världen jag lever.

Utan att värdera lärarnas insats i förhållande till deras löner anser jag att rapporteringen som skett kring detta i bland annat DN http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-larare-lagavlonade borde vara pinsam för varje journalist med självaktning.

2 kommentarer:

  1. För att förse mig med lite mer information, för att kunna värdera om det skulle löna sig ekonomiskt för en svenska lärare att flytta till Tyskland, har jag idag skickat följande mail till Metta Fjelkner (ordförande i Lärarnas Riksförbund):

    Hej, under helgen har många svenska medier valt att rapportera om er jämförelse om att lärare i Sverige har lägre löner än andra länder i Europa. Jag skulle vilja veta om det är skäligt eller inte och skulle därför vilja se samma jämförelse för följande fakta:

    - Arbetstider
    - Sjuklönevillkor
    - Pensionsvillkor
    - Föräldrarlönsvillkor
    - Semestervillkor
    - Lunchvillkor
    - Förmåner

    - Elevernas prestation/studieresultat
    - Elevernas hälsa
    - Elevernas trivsel
    - Antal elever per lärare
    - Elevernas betyg på lärarna
    - Föräldrarnas betyg på lärarna

    - Skolans arbetsmiljö
    - Skolans tillgång till andra resurser (tex Sjuksköterska, Kurator, Bibliotekarie osv)

    - Landets sociala förmåner (vilka kostnader läraren har för barnomsorg, sjukvård, föräldrarledighet, personliga försäkringar etc)
    - Landets kostnader för boende (i en genomsnittlig standard med hänsyn till eventuella bidrag såsom räntebidrag, bostadsbidrag etc)
    - Landets kostnader för resor (vad kostar det läraren att ta sig till och från arbetet med hänsyn till eventuella subventioner)


    Det finns såklart många fler faktorer som spelar in då två löner värderas mot varandra, men med ovanstående fakta skulle informationen om att våra lärare tjänar sämre än sina kollegor i europa gå att jämföra. Frågan är ju: Om jag som lärare flyttar till Tyskland för att få en högre lön, är det något som jag tjänar på ekonomiskt?

    För att veta om det här är unikt för lärarkåren så skulle jag också vilja veta hur en jämförelse ser ut för andra yrkeskategorier.

    Tack!

    SvaraRadera
  2. Som ex-lärare så kan jag hålla med dig om att man inte kan jämföra med Tyskland riktigt. Däremot om man tittar på flera av de länderna som nämns så ligger de svenska lönerna lägre. Jag har jobbat utomlands själv (USA) som lärare, och har då lite mer erfarenhet av hur det är. Portugal har jag svårt att se som ett rikt land, vilket jag även tagit upp på min egen blogg (där jag även hänvisar till din blogg att man skulle ge utförligare information.)
    MVH
    /Harald
    http://varfor-bli-upprord.blogspot.se/2012/07/skolaarbete.html

    SvaraRadera